سئو

سئو

به طور کلی سویا بهینه سازی سایت برای موتور جستجو به تمامی کارهایی گفته می شود که در راستای بهبود جایگاهسایت در موتورهای جستجو انجام می شود. دسته بندی های مختلفی برای سئو وجود دارد. به عنوان مثال off-page SEO  به کارهایی که در خارج از سایت در راستای سه و انجام می شود گفته می شود و در  on-page SEO به مجموعه کارهای گفته می شود که در در راستای سئو بر روی سایت انجام می شود.

همچنین واژه سئو یک کلاه سفید  به کارهای گفته می‌شود که بر بر طبق اصول سئو و با استفاده از روش های اصولی در ارتقاء جایگاه سایت در موتور جستجو دارند. واژه سئو  کلاه سیاه نیز به کارهایی  که سعی در فریب الگوریتم های گوگل و کسب موقعیت بهتر در موتورهای جستجو با روش هایی برخلاف آنچه گوگل به آنها توصیه کرده است می کند.

اگر چه ممکن است است سئو کلاه سیاه به صورت مقطعی در برخی از زبان ها مانند زبان فارسی که هوش مصنوعی در کمتر از آن نسبت به زبان انگلیسی دارد داشته باشد ، ولی استفاده از این تکنیک ها ممکن است منجر به افت رتبه و حتی خارج شدن یک سایت از ایندکس گوگل به صورت مقطعی و یا دائمی شود. بنابراین تلاش کنید همیشه از تکنیک های اصولی جهت ارتقاء رتبه سایت استفاده کنید.

مراحل انجام سئو

طبق تعریف گوگل کار سئو به صورت چرخه است  که می تواند برای همیشه ادامه داشته باشد. علت همیشگی بودن کار سئو این است که همیشه استانداردهای وب در حال تغییر و تکمیل شدن هستند و همچنین رفتار کاربران در وب نیز همیشه در حال تغییر است.

مراحل انجام بهینه سازی به شرح زیر است

  • اندازه گیری:  در این مرحله با توجه به اهدافی که در مرحله قبل برای سایتتان در نظر گرفته‌اید ، به کمک آنالیز سایت ، بررسی کنید که آیا  به هدف و اهدافتان رسیده اید یا خیر در صورتی که هنوز به اهدافتان نرسیده اید فاصله شما از اهدافتان چه میزان است.
  • آنالیز: در این مرحله ، اطلاعات به دست آمده از مرحله اندازه‌گیری را بررسی و تحلیل می کنیم.
  • بهبود: در این  مرحله با استفاده از تحلیلی که در مرحله آنالیز انجام داده ایم ، تصمیماتی را برای بهبود سایت و رسیدن به اهداف اتخاذ می‌کنیم و آنها را پیاده سازی می کنیم.
  • تست و کنترل: در این مرحله سایت را بررسی می‌کنیم که از صحت عملکرد تصمیمات اتخاذ شده در مرحله قبل اطمینان حاصل پیدا کنیم. اگر نتیجه بررسی این بود که از اهداف من دورتر شده ایم ، وارد چرخه سئو شده و هدف قبلی را مجدد در نظر می گیریم و کار را جلو می‌بریم ولی اگر نتیجه تست و کنترل مثبت بود و به اهدافمان رسیده بودیم وارد چرخه سئو شده و این بار با اهدافی والاتر از اهداف قبلی به انجام کار سئو می پردازیم.

با توجه به چرخه سئو که در مورد آن توضیح داده شد شما می توانید با توجه به اهدافی که برای سایت در نظر دارید ، چرخه هایمختلفی را تعریف کنید. توصیه می‌کنیم که به سئو  به دید سرمایه گذاری نگاه کنید و انتظار بازدهی در کوتاه مدت را نداشته باشید. اگر سئو به صورت اصولی انجام شود رتبه سایت آرام آرام و نه به صورت جهشی ارتقا پیدا می کند و در صورت بروز مشکل در رتبه سایت ، تن ایراد به مراتب راحت‌تر و سریع‌تر از حالتی است که  سایت به صورت غیر اصولی یا کلاه سیاه انجام شده باشد.

نکته دیگر اینکه محتوایی که بر طبق اصول سئو تولید و در سایت قرار داده شده باشد در صورتی که وضعیت سایت از نظر موارد کد در شرایط مطلوب باشد ، بالاترین بازدهی را خواهد داشت. ولی اگر به عنوان مثالایراد های مربوط به کد یا سرور ، منجر به این شوند که موتورهای جستجو به محتوای شما دسترسی نداشته باشند ، آنگاه انتظار شما از تولید محتوا برای ارتقای رتبه برآورده نخواهد شد. بنابراین علم سئو صرفاً به معنای کلمه کلیدی نیست و بسیار گسترده است. جهت کسب گاه مناسب در موتورهای جستجو باید از پایه و به صورت اصولی روی تک تک موارد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و محتوا و موارد آف پیج کار کرد.

در این ۳ مقاله با بیشتر مفاهیم کلی سئو آشنا شدید و در مقاله های بعدی به بررسی به بررسی تخصصی طرح هر یک از موارد سئو می پردازیم.

لازم به ذکر است که بدانید برای داشتن یک سایت خوب و کامل از لحاظ رتبه در گوگل باید صبر و مداومت بخرج دهید چون سئوی  اصولی کاری  زمان بر و تخصصی است ست و لازمه آن حوصله و توجه به نکات ریز سئو می باشد. در بخش بعدی با الگوریتم های موتورهای جستجو آشنا خواهیم شد.