گوگل بات

گوگل بات

گوگل یک خزنده وب است که وظیفه اش جمع آوری اطلاعات وب سایت های گوناگون و ارسال آن به سرورهای گوگل جهت آپدیت ایندکس گوگل است. موتور جستجوی گوگل دارایی ربات های متعددی است که هر کدام وظیفه خاصی به عهده دارند. به عنوان مثال موتور جستجوی عکس گوگل دارای ربات متفاوت نسبت به موتور جستجوی  متن گوگل. در جدول زیر تعدادی از ربات های شناخته شده گوگل را مشاهده می کنید.

نام بات

کاربرد

Googlebot

جستجوی وب

Googlebot New

جستجوی اخبار

Googlebot Images

جستجوی عکس

Googlebot Video

جستجوی ویدیو

Googlebot Smartphone

جستجوی هایی که با گوشی های هوشمند انجام می شود

Googlebot crawler

خواندن اطلاعات

گوگل بات و سایت شما

برای اینکه گوگل بات بتواند صفحات سایت شما را بخواند به دو نکته مهم توجه داشته باشید:

  1. اطمینان داشته باشید که گوگل باتری می تواند صفحات شما را ببیند.
  2. باید بتواند به همه منابع صفحات سایت شما مانند کدهای جاوا اسکریپت ، css و عکس ها دسترسی داشته باشد.

هر دو مورد در مقاله های بعدی Fetch as google آموزش داده خواهند شد.

SERP

صفحه نتایج جستجو  یا Search Engine Result Page  صفحه است که نتایج جستجو در آن نمایش داده می شود.

Search Engine Result Page

نتایج ارگانیک

نتایج جستجو در SERP ، نتایج ارگانیک نام دارند و ورودی های سایت که از طریق SERP  انجام پذیرفته باشد نیز ورودی ارگانیک نام دارد.

جریمه گوگل

Google Penalty یا جریمه گوگل ، اثر منفی روی رنکینگ یک یا چند صفحه و یا کل سایت است که توسط الگوریتم ای مانند پنگوئن و یا به صورت دستی اعمال می گردد. در صورت جریمه گوگل ممکن است که کل یک سایت یا بخشی از آن به  ازای یک یا تعدادی کلمه با افت رنک مواجه شود و یا  SERP نمایش داده نشود.

جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۲ سایت مرورگر گوگل کروم توسط تیم Webspam گوگل به دلیل نقص راهنماها و دستورالعمل های گوگل وبمستر جریمه شد و پیج رنک آن از عدد ۹ به ۷  کاهش پیدا کرد  و سایت گوگل کروم دیگر به ازای برخی کلمات مانند Browser  در صفحه یک از نتایج جستجو نبود.

Google Penalty, جریمه گوگل

Google Webmaster Guideline

راهنما و دستورالعمل های گوگل وبمستر بایدها و نبایدها و اصولی هستند که توسط گوگل وصل شده اند. گوگل به برنامه نویسان و توسعه دهندگان ، تولیدکنندگان محتوا، وبمستران و متخصصین سئو توصیه می کند که جهت بیشتر دیده شدن در نتایج جستجو و سئو موفق به راهنمای گوگل وبمستر عمل کنم و در صورتی که خلاف آن را انجام دهند ممکن است با جریمه گوگل مواجه شوند و یا از ایندکس گوگل خارج شوند.

Google Search Console

گوگل سرچ کنسول یکی از سرویس های رایگان گوگل برای وبمستران است که تا قبل از ماه می سال ۲۰۱۵ گوگل وبمستر تولز نام داشت. این سرویس به وب مستران امکان بررسی وضعیت ایندکس ، اضافه کردن نقشه سایت ،بررسی لینک های داخلی و خارجی ،ورودی های ارگانیک ، رویت تعداد نمایش صفحات مختلف سایت و موقعیت آنها در SERP به ازای کلمات مختلف و بسیار موارد کاربردی دیگر را می دهد. همچنین گوگل سرچ کنسول راه ارتباطی گوگل وبمستران است است و گوگل می تواند از طریق پیغام هایی مانند برخی ارور ها ، جریمه شدن سایت و نکات امنیتی را برای وبمستر ارسال کند.

Google Ads

Google Ads

گوگل ادز یا همان گوگل سابق سرویس تبلیغات گوگل است و اساس کار آن بر PPC است. گوگل ادورز دارای امکان تعریف انواع محدودیت برای نمایش تبلیغات مانند نمایش تبلیغات به یک یا چند گروه سنی ، منطقه جغرافیایی ، زمان ، نوع دستگاه ، زبان و جنسیت را دارد.

در حال حاضر تبلیغات گوگل اد وردز به پنج دسته زیر تقسیم می شود

  1. Search Advertising
  2. Display Advertising
  3. Video Advertising
  4. Shopping Advertising
  5. Mobile Advertising

Gooole Analytics

Gooole Analytics

گوگل آنالیتیکس یکی از خدمات بسیار کاربردی گوگل است که در سال ۲۰۰۵ راه اندازی شد و توسط آن امکان ثبت و آنالیز ترافیک سایت فراهم آمد.با داشتن یک اکانت جیمیل می توانید سایت خود را به صورت رایگان در گوگل آنالیتیکس  ثبت کرده و سپس اسکریپت گوگل آنالیتیکس را در صفحات سایت خود بگذارید و از آن پس از خدمات ارزشمند این سرویس استفاده کنید.

تنوع گزارش‌های گوگل آنالیتیکس بسیار زیاد است و جهت استفاده صحیح از آنها نیاز به مطالعه و تجربه در این زمینه است در ادامه به تعدادی از این گزارش ها اشاره کرده ایم.

  • گزارش ترافیک سایت بر اساس مکان کاربر مانند کشور ، شهر
  • گزارش ترافیک سایت بر اساس نوع دستگاه مانند دکستاپ ، موبایل و تبلت
  • نمایش ورودی های سایت بر اساس نوع ورودی مانند ورودی های سرچ ارگانیک و تبلیغات
  • بررسی بازدهی کمپین های تبلیغاتی مختلف با یکدیگر
  • مقایسه پارامتر های گوناگون در  بازه های زمانی مختلف
  •  یافتن و بررسی صفحات ورود کاربر به سایت
  • یافتن و بررسی صفحات که بیشتر کاربران از آنها خارج می شود
  • امکان ارسال گزارش های کاملا اختصاصی به صورت اتوماتیک در بازه زمانی مشخص به فرد یا افراد مشخص

Webspam

Webspam به تکنیک های سئو کلاه سیاه و یا محتوای اسپمی گفته می‌شود که با  روش های ناقض راهنماهای گوگل وبمستر سعی در بالا بردن رنکینگ سایت در موتورهای جستجو را دارند.

ایندکس گوگل

وقتی گوگل با صفحات سایت های مختلف را در اینترنت کراول می کند ، همه کدها و منابع صفحات مانند عکس ها ، ویدیو ها ،جاوا اسکریپت و غیره را می‌خواند و به سرور گوگل در محلی که ایندکس نام دارد منتقل می کند. اگر الگوریتم های گوگل تشخیص دهند که نیازی به وجود صفحه خاصی در ایندکس گوگل نیست ، آن صفحه را از ایندکس خارج می کنند که به این عمل de-index گفته می شود.

دلایل متفاوتی مانند کپی بودن محتوای صفحه ، نقض کپی رایت و محتوای اسپمی برای de-index  شدن فایل و یا صفحات از ایندکس گوگل وجود دارد. در مورد نقض کپی رایت در بخش های بعدی بیشتر توضیح خواهیم داد.